15 ian. 2013

Cine a furat soarele și luna?


          ”Soarele și luna sunt prietenii mei”, spune Una. Pentru ca prietenia aceasta să dureze, am și citit câteva texte în care apar cele două astre.

 



Ce știe Făt-Frumos despre eclipse?

 

            Întâi i-am citit ”Greuceanu” – a fost inspirație de moment, nici nu avem în casă o ediție pentru copii, ilustrată potrivit celor 5 ani ai Unei. A fost însă încântată să vadă că-i citesc dintr-o carte pentru copii mari iar eu am avut grijă să ”cosmetizez” din mers textul, acolo unde era prea arhaic pentru Una. A urmărit însă extrem de atentă firul poveștii, a făcut împreună cu mine o listă de personaje și de decoruri ca să putem dramatiza și noi basmul.
Când a numărat câte personaje ar trebui să construim, a stat nițel pe gânduri și-a hotărât că nu-i nevoie de trei zmeoaice, una singură cu trei capete ne ajunge. Și, la urma urmei, am putea să folosim doar soarele, luna, pe Greuceanu și pe prințesa cea atât de puțin pomenită, ca să ne scriem propria poveste.
Tare cred însă că acesta va fi un proiect abandonat, Una nu-i niciodată mulțumită de prințesele pe care le desenează iar eu nu le-aș desena în locul ei.
Basmul a fost, însă, un prilej bun să discutăm despre eclipse. Pe lângă volumul cu povești am deschis o enciclopedie și-am încercat să pricepem care-i mecanismul unei eclipse.
 
 

Ce știu iepurașii despre alternanța zi-noapte?
 
Al doilea text e dintr-un număr mai vechi al revistei ”Histoires pour les petits”, pe care-o citim mai mult sau mai puțin regulat. ”Les voleurs de soleil” e, de fapt, o legendă. Demult, în țara iepurașilor, era mereu senin. Iepurașul cel mai îndrăzneț (un fel de Făt-Frumos, am spune noi) urca în fiecare seară pe o scară mare, mare, mare ca să acopere soarele cu o draperie albastră, brodată cu stele, apoi din nou, în fiecare dimineață, ca să dezvelească discul solar.
 
Până când o furtună face ca soarele să dispară cu totul. Iepurașul cel mai îndrăzneț îl regăsește dincolo de deal, în țara șoriceilor și-l aduce acasă, făcând să domnească iar bezna și frigul în ținutul rozătoarelor.
În cele din urmă, iepurașii și șoriceii decid să împartă” soarele – atunci când unii au nevoie să fie noapte și să doarmă, ceilalți se bucură de lumină și de căldură.
Așa ne-am amintit de emisfere, de mișcările Pământului în jurul Soarelui, despre arcul pe care îl descrie Soarele pe bolta cerească etc.
 
 
Ce-am învățat?
 
            Întâi, că știința și literatura pot fi și ele prietene. Apoi am învățat că, în mod cu totul neașteptat, poate să existe mult adevăr în minciunile literare, vorba unui povestaș celebru.
 


2 comentarii:

  1. Am gasit in sfarsit linkul pe care il cautam de cand v-ati inceput voi aventura spatiala :) si cred ca merge de minune cu ce ne-ai povestit azi http://www.220.ro/trailer/Pixar-La-Luna/MjGNdeI8Ah/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iar noi ne bucuram ca ai gasit linkul, multumim! Abia astept sa-i arat si Unei! S-a cam lungit odiseea spatiala, dar nu fara folos. Acum, ca a inceput gradinita, cred ca lucrurile se vor stinge incetisor, incetisor...

      Ștergere