10 sept. 2014

Lecția de franceză: Le français en images pour tous les enfants



        Franceza pe care o învață copiii mei e mai mult vorbită și cel mai adesea risipită în conversațiile noastre obișnuite. Mai ales când e vorba de Petru, folosesc adesea o romfranceză comică, dar eficientă: ”Petru, uite une voiture jaune!” sau ”Petru, ai văzut les oiseaux qui volent?” Însă, de când Una a participat regulat la întâlnirile unui club francofon și-am văzut ce minuni poate face, în învățarea unei limbi străine, jocul într-un grup de copii, de atunci încerc să-i propun și eu demersuri ceva mai structurate și mai consistente. Folosim, printre altele, un volum publicat de Claudia Dobre la editura Corint: ”Le français en images pour tous les enfants. Primele cuvinte. Primele propoziții”.


Lecțiile sunt organizate tematic – formule de salut, familia, casa mea, în sufragerie, în baie, hainele, culorile, numerele etc. și se întind pe două pagini mari. Vocabularul uzual pentru fiecare dintre aceste teme e ilustrat prin desene, iar cuvintele sau enunțurile în franceză sunt traduse de fiecare dată. Nu apar însă indicații legate de pronunție.





            La finalul cărții apar câteva poezioare simple, neînsoțite de traducere.

     Unei i-a plăcut cartea – i-a plăcut grafica nepretențioasă, i-a plăcut simplitatea inventarului de termeni prin care putem trece în 10 minute, când are ea chef. De obicei, alegem o temă dintre cele incluse în carte și desenăm și noi ceea ce vorbim. Spre exemplu, formulele de salut le-am legat de tema noastră medievală. Ne-a ajutat mult un număr mai vechi din Picoti gribouille.





Am desenat deci le château, și pe stăpânii lui, le roi et la reine. În timp ce Una desenează (sau eu desenez cot la cot cu Petru) descriem ce apare pe foaie: un château sur la colline, le château est grand, très grand. Qui habite au château? A, cest le roi! Bonjour, mon roi! etc. Enunțuri simple, cu repetiții multe din parte mea și a copiilor.

         Ce mă bucură mult e faptul că Una abia așteaptă să reînceapă, regulat, cursurile clubului francofon. Și eu abia aștept. Două săptămâni alături de copiii din club au făcut mai mult decât am reușit eu în șapte ani: Una a trecut de la ipostaza ascultătorului tăcut și reticent la cea a vorbitorului stângaci, dar curajos, care poate purta conversații uzuale. Și care cere frecvent lecții de franceză.

7 comentarii:

  1. Ce dragut! Si noua ne plac la nebunie carticelele Picoti, Bilou, Toupie, Histoires pour les petits!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa stii ca iti impartasesc entuziasmul! Cand era Una mititica, simteam ca l-am prins pe Dumnezeu de-un picior cand descopeream cate-un numar nou din Picoti! Voi cum folositi carticelele? Aveti vreun truc special care va ajuta sa folositi mai mult limba franceza in conversatii/la joaca?

      Ștergere
    2. La fel si eu, desi pe vremea cand le cumparam nici nu-l aveam pe Carlos. Mi se pareau atat de valoroase (text accesibil si aerisit, grafica, calitatea hartiei, joculetele din mijloc plus cadourile care acompaniau majoritatea aparitiilor de la Milan Jeunesse) si la un pret atat de mic, chiar daca erau numere vechi, incat le cumparam pentru ´cand va fi´hahaha .. Sunt curioasa daca inca se mai gasesc, ultima data am cumparat una in aeroport, acum 3-4 ani. Cat despre folosinta pe care-o le-o dam, ba le scoate el pe toate si le rasfoieste singur, si ma mai intreaba cand si cand, ba citim inainte de culcare - citesc eu si traduc. Ii place s-auda cum suna, chiar ma roaga sa nu-i traduc propozitie cu propozitie, ci abia dupa ce citesc un fragment bun. Cand era bebelus ii puneam cantecele pe youtube de la ´comptines et chansons´ si cred ca inca de-atunci a prins drag, pentru ca in rest eu nu-i vorbesc in franceza, ma straduiesc sa-i vorbesc suficient de mult in romana. In rest ne mai distram cu actiivitatile predecupate de la mijlocul carticelelor. Ne vom mai inspira de la voi! :) Sa aveti spor si bune rezultate in continuare!

      Ștergere
    3. Bucurii si voua, Simona! Multumesc mult pentru ca-ti faci timp sa ne scrii!

      Ștergere
  2. Tot incerc sa las un comentariu si blogspot nu ma lasa! :-(

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum vad a mers...

    Incerc sa reconstitui mesajul meu.

    Spuneam ca la asa lectii as participa si eu cu mare drag! Franceza imi e cam antipatica; poate din vina profesorilor sau a manualelor, nu stiu. Dar daca micuta A. va fi interesata sa invete, amandoua vom sta calare pe cartile de franceza. Acum ne ocupam de germana si de engleza.

    Spor la invatat sa aveti si in continuare!
    Irina

    RăspundețiȘtergere
  4. nu-mi venea să cred că mă voi reuni vreodată cu fostul meu iubit, eram atât de traumatizat, rămânând singur, fără corpul care să rămână lângă mine și să fiu cu mine, dar am fost atât de norocos într-o anumită zi să întâlnesc acest lucru dr. puternic, vrăjitor Dr Wight, după ce i-a spus despre situația mea, a făcut tot posibilul uman ca să vadă că iubitul meu se întoarce la mine, într-adevăr, după ce a lansat vraja, fostul meu iubit a revenit la mine mai puțin de 48 de ore, a venit fostul meu iubit înapoi, implorându-mă că nu mă va mai părăsi niciodată, 3 luni mai târziu ne-am logodit și ne-am căsătorit, dacă aveți aceeași situație, contactați-l pe dr. wight, pe e-mailul său: wightmagicmaster@gmail.com. mulțumesc foarte mult, domnule, că mi-ați readus fostul iubit înapoi, adresa de e-mail a lui: wightmagicmaster@gmail.com.

    WhatsApp: +17168691327

    RăspundețiȘtergere